Ga naar de inhoud

booming business story van Wood Wide

Isabelle Huet

Wood Wide is mijn succesverhaal. Op 20-jarige leeftijd, in het jaar 2000, was ik een van de eerste vrouwen die toetrad tot het management van een bosbouwbedrijf, een familiale kmo in de Belgische Ardennen.

Op 01/07/2020 heb ik Wood Wide SRL opgericht. Nu, aan het einde van het 4e jaar, heeft Wood Wide een cumulatieve omzet van bijna 10 miljoen euro behaald, 60.000 m3 hout verkocht, waarvan 70% werd geëxporteerd, en een brutomarge van meer dan 17% behaald, met slechts 1 voltijdse werknemer.

Onze waarden? Authenticiteit. Bos. Ambacht. Respect. EQ.


Eén vrouw, één man, één passie: Belgisch hout

Wood Wide is een jonge ZKO in de primaire naaldhoutsector. Het bedrijf past zich aan de veranderende eisen van zijn B2B-klanten aan, met de tuinpaal uit de Ardense bossen als kernactiviteit.

“What doesn’t kill you makes you stronger”. Mijn partner Johnny en ik, die allebei werden ontslagen, konden terugveren en bewijzen dat het ook mogelijk is om te presteren met eerlijke en oprechte waarden, met respect voor mens en natuur.

We zijn kameleons en over onze authenticiteit valt niet te onderhandelen.

We houden van ons product en gaan op een gastvrije en open manier met elkaar om. Ons model is inclusief, ondersteunend EN intelligent in het beheer van middelen en hulpbronnen, d.w.z. in de toepassing van duurzame ontwikkelingsdoelen.

Ik beschouw mezelf als een verantwoordelijke ondernemer, zowel ecologisch, humanitair en sociaal met betrekking tot alles wat ik hier elke dag doe en voor wat ik hoop achter te laten.

Alle hulp is welkom om via mijn verhaal, mijn traject, mijn bedrijf en mijn talenten het leven kleur proberen te geven en mijn boodschap over te brengen. Ik denk dat deze wedstrijd een goed platform is om mijn geluk te beproeven en ik zou graag op dewebsite van Booming Belgium gepubliceerd worden als een trotse Belgische ondernemer.

In de post-covidperiode was de strategische visie van mijn start-up er één van fundamentele structurele herstructurering, leidend tot een rationalisatie van de kosten en een verfijnd, eerlijker management. Ondersteund door beproefde partnerschappen is het bedrijf begonnen de internationale verkoop- en marketingactiviteiten nieuw leven in te blazen. Als viertalige hou ik van reizen, delen en leven. Daarnaast volg ik permanente bijscholing en doe ik aan theater.

Het leven, mijn ervaringen en mijn ontmoetingen hebben me in staat gesteld om mijn assertiviteit en mijn veerkracht te finetunen, en om beetje bij beetje minder ‘klein’ te worden, terwijl ze me dichter bij mijn innerlijke zelf hebben gebracht. Ik zie mijn bedrijf en onze manier van werken leven en groeien, op een heel vrouwelijke en tedere, maar ook eerlijke en professionele manier.

De cultuur van WW is uniek en mobiel in onze sector, die sinds 2014 te maken heeft gehad met bedrijfssluitingen, fusies en overnames en een verlies aan oprechtheid. We voeren alle stappen van de verwerking uit, van het vellen tot de levering van de geïmpregneerde paal aan de paardenwereld in Normandië, met een ultralichte kostenstructuur. We bewijzen elke dag dat eendracht macht maakt en dat willen slagen het enige is dat je nodig hebt, gewoon dankzij en met de “Ander”. We hebben ons bosbouwmodel herzien en werken met onze onderaannemers op basis van sterke relaties, en onze processen om ons fantastisch product om te vormen zijn eerlijker en beter aangepast aan de wereldwijde multisectorale crises die we nu meemaken.

Ik zie mezelf als een tweedekansondernemer. Ik ben erin geslaagd mijn eigen bedrijf op te zetten na een moeilijk te aanvaarden ontslag. Johnny en ik kwamen uit de diepte van de oceaan; uit de duisternis van de nacht leerde mijn vlinder op zijn eigen vleugels vliegen. Ik wil graag ons verhaal delen, waarvan ik denk dat het inspirerend en motiverend is. En zo hoop en enthousiasme te brengen te midden van een wijdverspreide en betreurenswaardige malaise. Omdat ik weet dat we samen ons heden en onze toekomst kunnen veranderen en verzachten.