Ga naar de inhoud

booming business story van Pinky Chips

Stéphanie Dellicour heeft enkele kapstokken met kinderkleren vast. Achter haar is een rek waar kinderkleren aanhangen.

Stéphanie Dellicour

Pinky Chips biedt ouders een oplossing voor het snel en gemakkelijk tweedehands verkopen en kopen van de kleding van hun kinderen, door alles voor hen te doen. We hebben ook een netwerk van ambassadeurs opgezet om thuis te helpen met het sorteren van te verkopen stukken. Het doel is om duizenden slapende kledingstukken weer in omloop te brengen, er opnieuw waarde aan te geven en ouders aan te moedigen hun consumptiegewoonten te veranderen en te genieten van een winkelervaring die zo goed als nieuw is!


Economisch leefbaar tweedehands is mogelijk!

Een business van unieke stukken, een echte logistieke uitdaging! Door service, kwaliteit, heroriëntering, projectoproepen, een digitale logistieke tool en een performant bedrijfsmodel te combineren, zijn we in onze opzet geslaagd!

Ik ben Stéphanie Dellicour, oprichtster van Pinky Chips, een oplossing voor het kopen en verkopen van tweedehands kinderkleding. Het bedrijf is ontstaan uit een samenloop van omstandigheden en begon met een startkapitaal  van € 2.000, met andere woorden niet veel.

Ik ontdekte al snel twee cruciale dingen: ten eerste hebben maar weinig ouders de tijd om kleding door te verkopen en ten tweede is het een logistieke en technische uitdaging om van tweedehands kleding een levensvatbaar bedrijf te maken. We zagen deze problemen als een echte uitdaging en dit is ongetwijfeld wat heeft bijgedragen aan ons succesverhaal en ons onderscheidt van andere spelers.

We hebben een service opgezet die het voor ouders heel gemakkelijk maakt: ze sturen ons de kleding of laten een van onze ambassadeurs bij hen thuis komen om voor hen te sorteren. Als we de kleding eenmaal in handen hebben, hoeven ze niets meer te doen. Het is een directe overname, zonder merk- of seizoensbeperkingen. Het geld wordt in een online kas gestort om grotere kleding te kopen. Kleding die niet wordt uitgekozen, schenken we aan een goed doel.

Op logistiek vlak ontwikkelden we onze eerste tools intern en probeerden we elke microfase van het proces te optimaliseren, met alle middelen die beschikbaar waren. Om het bedrijf verder ‘op te schalen’, wilden we een veel krachtigere tool ontwikkelen, dit keer met de hulp van een externe serviceprovider. Nog steeds met heel weinig geld, hebben we ons geluk beproefd met projectoproepen om financiering te vinden voor dit project. Tot nu toe hebben we een subsidie ontvangen van het Waalse Gewest, die 70% van de ontwikkeling van ons platform financiert.

Deze tool is een complete innovatie voor een bedrijf van onze omvang in deze zeer specifieke sector. Daardoor zullen we het aantal verwerkte kledingstukken, het aantal ambassadeurs thuis en het aantal nieuwe artikelen in de e-shop kunnen verhogen, terwijl we veel tijd besparen en menselijke fouten in elke fase vermijden.

Maar dat is niet de enige factor die bijdraagt aan ons succes. Een jaar geleden voerde het bedrijf een grote verandering door in zijn bedrijfsmodel: de pot. Vroeger betaalden we de kleding contant aan de ouders. Nu wordt het geld in een pot gestort, een soort online portemonnee. Deze pot kunnen de ouders dan besteden in onze e-shop. Dit heeft een aantal grote voordelen: geld binnen het bedrijf houden, klanten werven en behouden, betere stockrotatie, een verschuiving in koopgewoonten naar tweedehands goederen en geen overnamelimiet meer.

Kortom, allemaal positief! Een ommekeer is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Het was een riskante verandering: zouden vaste klanten dit aanvaarden? Zullen we genoeg kunnen kopen met deze nieuwe ‘beperking’? Zonder voldoende voorraad, weinig verkoop, noem maar op.

Wat ons hielp om de sprong te wagen, was het feit dat we het aantal aanvragen voor de overname van kleding niet konden bijhouden en we er een aantal moesten afwijzen. Daarom besloten we door te gaan met klanten die onze nieuwe manier van werken aanvaarden. En het werkte! Er komen voortdurend aanvragen binnen, waaruit blijkt dat ons koop- en verkoopaanbod wordt gewaardeerd.

Kwaliteit is de kern van ons bedrijf: elk kledingstuk wordt gecontroleerd, de e-shop is professioneel, de dienst na verkoop efficiënt …  Als bedrijf met impact is het onze missie om tweedehandskledij te promoten en net zo aantrekkelijk te maken als nieuwe kleding.