Ga naar de inhoud

booming business story van Pêle-Mêle

Een foto van 15 boeken die horizontaal naast elkaar staan

Domenico Solazzo

Met de winkels van Pêle-Mêle.be, pioniers van de circulaire en lokale economie, hebben we de impasse van de lockdown die tijdens de Covid-periode werd afgekondigd, omgebogen in een opportuniteit. We hebben onze zichtbaarheid vergroot door een online verkoopdienst op te zetten, met een platform waardoor elke Pêle-Mêle-winkel kan profiteren van dit nieuwe kanaal en onze klanten een ongekende service kan bieden.


Pêle-Mêle: digitale innovatie van een historische speler in tweedehands producten

De allereerste Pêle-Mêle-winkel opende zijn deuren in 1939 in de Brusselse Trapstraat. Sindsdien kopen we boeken en andere culturele voorwerpen op van particulieren die ze komen verkopen, om ze vervolgens weer tweedehands te verkopen in onze winkels.

Al meer dan 80 jaar is Pêle-Mêle actief in de circulaire economie, zonder dat het zich zo profileert. We doen niet alleen aan ‘culturele recycling’ maar bieden mensen ook de kans om goedkoper producten aan te kopen, waardoor sommigen dan weer de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

We zijn gestart met een online verkoopplatform dat haastig werd opgezet tijdens de gezondheidscrisis om de door de overheid aanbevolen ‘click & collect’-service mogelijk te maken. De service is in de loop der tijd geëvolueerd met onder andere:

  • de wettelijke vermeldingen (met de hulp van de FOD Economie)
  • thuisleveringen met bpost (in België en in het buitenland)
  • online aanvaarding van ecocheques (en andere Belgische elektronische cheques)
  • leveringen in afhaalpunten van bpost en mondial relay (waarbij de klant het afhaalpunt kiest bij het plaatsen van de bestelling), in afwachting van de verplichte optie van duurzame levering in België.

Al deze technische en logistieke uitdagingen konden we aan dankzij de vaardigheden en interne motivatie van onze teams.

De Pêle-Mêle-winkel in Elsene, uitgebaat door de firma HDLV, kandidaat voor “Success Stories 2024”, is in het bijzonder betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze nieuwe service, want van de meer dan 12.000 tweedehands artikelen die momenteel worden aangeboden, zijn er meer dan 10.000 van HDLV. En dat is nog maar het begin!