Ga naar de inhoud

booming business story van Loopipak

Sylvie Michel zit voor een houten wand en gebaart naar enkele stoffen pakjes

Sylvie Michel

Loopipak is een project binnen de circulaire economie en omvat de productie van herbruikbare verpakkingen ter vervanging van verpakkingen uit karton of plasticfolie voor eenmalig gebruik. We maken kratten, zakken, enveloppen en pallethoezen van gerecycleerd afval, reclamezeilen en panelen van immokantoren. De verpakking wordt gemaakt in Belgische beschutte werkplaatsen. Het project biedt een gekwantificeerd antwoord op de behoefte van bedrijven om aan hun milieu-impact te werken.


Loopipak: circulaire oplossingen voor herbruikbare verpakkingen

De innovatie van Loopipak beantwoordt aan de behoeften van bedrijven. Onze oplossingen zijn eco-ontworpen, gebaseerd op het hergebruik van afval, lokaal geproduceerd, met een gekwantificeerde sociale en ecologische impact.

Aanleiding voor het project was het onomkeerbare besef dat het recycleren van verpakkingen niet langer een optie is. De huidige hoeveelheid wegwerpverpakkingen is zo groot dat zelfs recycling ervan geen afdoende oplossing is om de ecologische impact van menselijke activiteiten te verminderen. Hergebruik en reparatie zijn vanzelfsprekend.

Om de overgang van wegwerp naar een circulair model te maken, hebben we geïnnoveerd met Loopipak!

  1. Duurzame herkomst: Loopipak is gemaakt van gerecycleerd materiaal – lokaal ingezamelde dekzeilen en reclameborden – en heeft een minimale impact op het milieu en de maatschappij.
  2. Eco-ontwerp: Loopipak is ontworpen om de impact op het milieu gedurende de hele levensduur te beperken. De verpakking is bijvoorbeeld modulair en opvouwbaar, zodat ze leeg kan worden gerecupereerd in de kleinst mogelijke ruimte.
  3. Voorkeur voor gebruik boven bezit: dit is de economie van functionaliteit, waarbij het beter is om een dienst te verkopen in plaats van een goed. Loopipak is te huur.
  4. Verantwoord consumeren: we houden rekening met onze sociale en ecologische impact bij onze aankoopkeuzes. We optimaliseren het transport, minimaliseren de aankoop van nieuwe materialen en verbeteren onze oplossingen voortdurend.
  5. Verlenging van de levensduur: door zorgvuldig om te gaan met het ingezamelde afval, het onderhoud van de verpakking en het herstel.
  6. Het verbeteren van de terugwinning van afval door afgedankte materialen opnieuw te gebruiken in een nieuwe cyclus voordat ze worden gerecycleerd, is de essentie van Loopipak. Door tijdelijke marketing zijn we erin geslaagd het oorspronkelijke medium te sublimeren tot een alternatief voor andere soorten afval, zoals kartonnen dozen en plasticfolie.
  7. Optimaliseren van lokale hulpbronnen: we ontwikkelen partnerschappen, synergieën en verbinden lokale spelers met elkaar bij de inzameling van materialen, het gebruik van infrastructuur, water, elektriciteit, goederen en diensten. Dit is onze gedragscode bij het ontwikkelen van onze verpakkingen en de diensten die bij Loopipak horen.

De kers op de taart is dat onze oplossingen ook kosteneffectief zijn in vergelijking met hun wegwerpalternatieven. Dat maakt Loopipak een onmisbaar alternatief voor elk bedrijf. Het is spannend en erg bemoedigend als we aan het eind van elk deel van de ontwikkeling van ons alternatief voor wegwerpartikelen tot de conclusie komen dat er niets beters is!

Een van de sleutels is daarom het stellen van strenge, compromisloze eisen: het doel is niet om de prestaties met 20% te verbeteren, maar met een factor 20. Zo ben je zeker van een oplossing die zich onderscheidt van de massa en een onovertroffen impact heeft.