Ga naar de inhoud

booming business story van La Biscuiterie Namuroise

Foto van Laurent Gilain en Paul Navez

Laurent Gilain & Paul Navez

Wij zijn een lokale, ambachtelijke koekjesfabriek die echte koekjes van weleer maakt (met een assortiment klassieke, biologische en hartige koekjes). De koekjes zijn gebaseerd op recepten die de overgrootvader van een van de twee oprichters in 1908 bedacht.

 

Omdat de recepten al jarenlang bestaan, zijn onze producten natuurlijk: verse koekjes, zonder bewaarmiddelen of additieven. Het project kwam voort uit de wens om weer aansluiting te vinden bij het Naamse ondernemerschap en de glorie van de koekjes van weleer in ere te herstellen. Dit gevoel van terugkeren naar het origineel zit in ons DNA en in de manier waarop we werken. We willen graag onze bijdrage leveren aan de koekjeswereld, een revolutie teweegbrengen in de industrialisering en de wereld laten zien dat het produceren van grote volumes niet hoeft te betekenen dat het product wordt gedenatureerd.

 

We hebben in slechts 4 jaar tijd een netwerk van 700 dealers opgebouwd, wat ons heeft gepositioneerd als leiders in de delicatessenmarkt. We blijven ijveren voor lokale consumptie en via ons merk willen we mensen opnieuw in contact brengen met deze belangrijke kwestie voor de toekomst van ons ecosysteem.


Kwaliteitsproductie, waarbij industrialisering wordt vermeden om de authenticiteit te bewaren

La Biscuiterie Namuroise, opgericht door Laurent Gilain en Paul Navez in 2019, is het resultaat van traditie en innovatie. Op basis van familierecepten uit 1908 lanceerden we een assortiment ambachtelijke koekjes dat meteen een succes was. Onze filosofie? Kwaliteitsproductie, waarbij industrialisering wordt vermeden om de authenticiteit te bewaren. Dankzij deze aanpak hebben we snel kunnen uitbreiden, met 700 verkooppunten en een aanwezigheid in 10 landen. We onderscheiden ons door onze storytelling en emotionele band met onze klanten, waarbij we gebruik maken van lokaal geproduceerde ingrediënten. Onze groei wordt ondersteund door fondsenwerving, waarbij wij steeds de belangrijkste aandeelhouders blijven. De groei weerspiegelt het belang van kwaliteit, authenticiteit en een sterk merkverhaal.

Innovatie als concurrentievoordeel

We hanteerden voor La Biscuiterie Namuroise een innovatieve strategie door de traditionele koekjesrecepten van de overgrootvader van een van ons beiden aan te passen aan de moderne smaken en verwachtingen. (Moque is een specifiek product van La Biscuiterie Namuroise). Via deze fusie van oud en nieuw konden we niet alleen onze authenticiteit behouden, maar ook een duidelijk concurrentievoordeel creëren en opnieuw aanknopen met de koekjes van weleer (in tegenstelling tot ‘exotische’ smaken).

Een onverwachte succesfactor: storytelling

Een cruciaal element, vaak onderschat, maar fundamenteel voor het succes van La Biscuiterie Namuroise, is ons vermogen om een boeiend verhaal over onze producten te vertellen. Deze storytelling heeft niet alleen ons merk versterkt, maar ook een sterke emotionele band gecreëerd met klanten, die steeds meer waarde hechten aan de oorsprong en het verhaal achter de producten die ze consumeren. Dit draagt bij in de strijd voor lokale consumptie.

Managementpraktijken en groei

De beslissing om de productie kleinschalig te houden, ondanks de explosieve groei, onderstreept een belangrijke managementpraktijk: voorrang geven aan kwaliteit boven kwantiteit. Deze keuze garandeerde niet alleen de integriteit van het product, maar creëerde ook een premium merkimago in de hoofden van de consumenten. Via deze ‘beperking’ kunnen we ons onderscheiden in een verzadigde markt.
Op het gebied van onderzoek en ontwikkeling groeien we van € 185.000 in jaar 1 naar € 1.600.000 in 2024.

Een revolutionair idee

De keuze voor een bootstrappingstrategie en aandelenfinanciering bij het begin was een vernieuwend idee dat alles veranderde voor La Biscuiterie Namuroise. Dankzij deze aanpak blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we op onze visie focussen zonder de druk van externe investeerders. Dit heeft een organische en duurzame groei bevorderd, waardoor we ons in ons eigen tempo hebben kunnen ontwikkelen om in eerste instantie de markt te penetreren.

Een beslissende bijeenkomst

Dankzij onze ontmoeting met Erik Maes (oprichter van Père Olive) na 4 maanden gingen we meteen ‘out of the box’ en ‘groot’ denken. Toen hij het over tonnen had, hadden wij het nog over kilo’s en dat moedigde ons aan om weloverwogen te groeien door te luisteren naar zijn waardevolle lessen en te profiteren van zijn uitgebreide kennis van de voedingssector.

Winnende intuïtie

De overtuiging dat een terugkeer naar oorsprong en authenticiteit een opwaartse trend zou zijn, bleek een winnende intuïtie. In een tijd van globalisering en industrialisering vond deze tegendraadse aanpak weerklank bij een publiek dat graag de betekenis en kwaliteit van zijn voedselconsumptie wilde herontdekken.