Ga naar de inhoud

booming business story van Voyages Copine

Voyages Copine

Tony Hamadouche

Voyages Copine is een familiebedrijf uit Namen dat binnenkort zijn 90e verjaardag viert en daarmee het oudste reisbureau van Wallonië is.

Het bedrijf is gegroeid van één naar tien agentschappen en is nu een van de toonaangevende onafhankelijke reisbureaus. Het heeft zijn diensten (groepsreizen, business en incentives, Wanderlust …) voortdurend ontwikkeld door de klant centraal te stellen.


Van een mogelijke verdwijning na de covidperiode tot wederopstanding en consolidatie om binnenkort de 90e verjaardag te vieren

Na meer dan 85 jaar activiteit heeft de covidperiode het bedrijf bijna weggevaagd! Dankzij het lef en de moed van de aandeelhouders heeft het bedrijf een bedreiging omgezet in een kans om te reorganiseren.

Van een klein reisbureau is het bedrijf uitgegroeid tot het grootste onafhankelijke reisbureau van Wallonië via verschillende pijlers:
1) Uitbreiding: door de jaren heen is het aantal filialen gegroeid, terwijl het binnen een gecontroleerde klantenzone is gebleven om de nabijheid van zowel klanten als teams te behouden. Aan het einde van de covidperiode had het bedrijf het lef om twee onafhankelijke agentschappen over te nemen.

2) Diversificatie: terwijl het bedrijf zich blijft richten op zijn kernactiviteiten, heeft het geleidelijk nieuwe diensten ontwikkeld (groepsreizen, zakenreizen, incentives, CLUB MED-franchise). De nieuwste ontwikkelingen zijn de lancering van de afdeling Wanderlust, die duurzame reizen buiten de gebaande paden aanbiedt (https://www.voyages-copine.be/wanderlust/) en de aankoop van een prestigieuze loftboot voor zowel B2B- als B2C-verhuur (https://www.voyages-copine.be/peniche/).

3) Partnerschap: het bedrijf gaat sterke partnerschappen aan met verschillende marktspelers om zijn strategische positie bij hen en op de markt te versterken in het belang van zijn klanten.

4) Menselijk maar veeleisend management: er zijn sterke waarden gedefinieerd die niet alleen op papier staan. Het management brengt deze principes dagelijks in de praktijk, zowel door het goede voorbeeld te geven als door de aandacht te vestigen op de manieren waarop werknemers ze in de praktijk brengen. Medewerkers krijgen een hoge mate van autonomie binnen een duidelijk omlijnd kader, met een duidelijke visie, missie en richting.

5) Klantgerichtheid: klanttevredenheid staat centraal in de prioriteiten van Voyages Copine en daar hameren we het hele jaar op. Het is zelfs zo dat het management persoonlijk reageert op de beoordelingen die op Google worden achtergelaten, omdat het dit strategisch vindt.

Dankzij dit hoogwaardige en diepgaande werk staat Voyages Copine bekend om zijn expertise en toewijding aan kwaliteit. Ons bedrijf werd in 2023 zelfs verkozen tot beste Franstalige reisagentschap van België. We proberen ons voortdurend aan te passen aan nieuwe trends in lijn met onze positionering, zowel op het gebied van producten als technologieën, zo lopen er momenteel verschillende initiatieven om onze activiteiten verder te digitaliseren.

Maar in een steeds digitalere wereld zijn het vooral onze menselijke waarden die aan de basis liggen van ons bescheiden succes. We betrekken onze werknemers bij onze denkprocessen, we luisteren naar hen, we respecteren hen, we waarderen hun welzijn en we motiveren hen zowel op alle bovengenoemde manieren als financieel.