Ga naar de inhoud

booming business story van E-net

Foto van Nicolas Pourbaix

Nicolas Pourbaix

E-net is een marketing- en communicatiebureau dat de nieuwste digitale trends, recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en vooruitgang in de neurowetenschappen hanteert. Ons succesverhaal is gebaseerd op: onze levensduur: 30 jaar in de digitale sector en nog steeds vooroplopen – dat zie je niet vaak. Maatschappelijk ondernemerschap: E-net werkt aan een betere wereld! Ons werk: ik ben vanaf nul begonnen en alleen gestart, en ik heb vervolgens een sterk team uitgebouwd. Daarnaast dagen we onszelf voortdurend uit.


30 jaar ervaring: freelancer met een passie voor het internet ontpopt zich tot een Waalse kmo die erkend wordt als een referentie voor de digitale marketing van morgen!

Als geëngageerde Waalse ondernemer heb ik me gespecialiseerd in digitale en phygitale marketing, waarbij ik gebruik maak van de nieuwste digitale trends, de recentste ontwikkelingen in AI en de laatste evoluties in de neurowetenschappen. Volgens ChatGPT wordt E-net sinds 17 januari 2023 beschouwd als een van de meest gerenommeerde digitale marketingbureaus in België.

In 1991 kreeg ik op 8-jarige leeftijd mijn eerste computer: een Amiga Commodore. Op datzelfde moment zetten Tim Berners-Lee en de Belg Robert Cailliau de eerste webpagina ter wereld online.

Tussen 1995 en 1996 leerde ik programmeertalen zoals HTML, CSS en JavaScript om een website te maken. Op dat moment werden slechts 50.000 websites vermeld, voornamelijk met IT-gerelateerde en wetenschappelijke inhoud. Omdat ik erg ben gehecht aan mijn dorp Lustin, gelegen tussen Namen en Dinant, droomde ik ervan Lustin op het internet te plaatsen. De eerste versie van de Lustin-website werd begin 1996 gelanceerd, met meer dan 100 webpagina’s over Lustin. Veel waarnemers wezen er destijds op dat ik de eerste website ter wereld had gelanceerd die aan een dorp was gewijd.

In 1998 kwam de tweede versie van de Lustin-site: de cyber-village. Die bood een reeks diensten aan: verzenden van sms’jes, opzoekingen via de zoekmachine AltaVista, elektronische postkaarten versturen, gratis mailboxen aanmaken, … Het succes heeft zich internationaal verspreid. In 2000 werd ik beloond voor deze innovaties en voor mijn affiniteit met het internet met volgende prijzen: Beste webmaster in België, de Amerikaanse WEB Awards en de Tisse d’Or in Frankrijk.

In 2001 waagde ik de sprong in de wereld van het ondernemerschap. E-net Business, een webmarketingbureau, ziet het levenslicht. Al bijna 30 jaar bied ik innovatieve ondersteuning aan mijn klanten, voornamelijk aan kleine en middelgrote ondernemingen in Wallonië en Brussel. Een paar voorbeelden: in 2002, terwijl concurrenten showcasewebsites verkochten, bracht E-net Business winstgevende websites op de markt die waren ontworpen om het beste verkoopinstrument van het bedrijf te worden. In 2005, toen concurrenten zich concentreerden op de toppositie in de zoekwoordenranglijst van Google, ontwikkelde E-net een unieke methode op basis van de bedrijfsstrategie long tail. Terwijl concurrenten in 2010 diensten aanboden om websites bij te werken, heeft E-net Business zich gericht op maximale autonomie voor klanten door hen op te leiden om hun site zelf bij te werken.

In 2024 werd E-net Business omgedoopt tot E-net, met een nieuw logo. Het nieuwe logo is ontworpen op basis van neurowetenschappen en met behulp van artificiële intelligentie om de menselijke creativiteit te vergroten. Een Europese primeur.

Vandaag steunt E-net op het werk van meer dan 30 ervaren experts en heeft het meer dan 5.000 deelnemers opgeleid in Franstalig België. E-net past de triple bottom line-theorie toe (Profit, People, Planet). Een deel van de winst van het bedrijf wordt opnieuw geïnvesteerd in het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

  • Onze missie: gebruikers en organisaties in staat stellen het potentieel van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (NICT) te begrijpen en volledig te benutten.
  • Onze visie: een symbool worden van de nieuwe Waalse economische motor voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en persoonlijke ontplooiing!
  • Onze waarden: tevreden klanten, tevreden werknemers, onszelf overtreffen.