Ga naar de inhoud

booming business story van Boutique des créateurs namurois

Van Orshoven Fanny

“Créateurs namurois”, een vzw opgericht door drie ambachtsvrouwen uit Namen, wilhet publiek sensibiliseren voor kunst en ambacht in de provincie Namen. In het kader van een samenwerking bieden we ontwerpers de kans om te investeren in een gedeelde verkoopruimte (de Boutique des créateurs namurois). Het enige dat we vragen is dat ze hun tijd, knowhow en passie delen. We delen de kosten van de activiteiten  en nemen geen commissie op de verkoop!


Samenwerken en delen!

Ontwerper, ambachtsman of kunstenaar zijn en ervan kunnen leven? Geen gemakkelijke zaak! Er zijn veel uitdagingen aan verbonden. We richten ons vaak op een ‘niche’ publiek, onze inkomsten zijn onvoorspelbaar en bovenal vereisen onze praktijken enorme investeringen in tijd en apparatuur. Hoe zit het met de moeilijkheid om je te onderscheiden van de massa? Om bekend te worden? Gezien worden … Bij de boutique des créateurs namurois zijn we ervan overtuigd dat de oplossing in samenwerken en delen schuilt!

In je eentje is het onmogelijk om je een permanente professionele vitrine in het hart van de voetgangerszone van de Waalse hoofdstad te veroorloven! Maar samen … De boutique des créateurs namurois is gebaseerd op een eenvoudig uitgangspunt: elke ambachtsman die aanwezig wil zijn, draagt financieel bij aan de kosten voor de huur en het beheer van de ruimte en is gemiddeld twee dagen per maand aanwezig in de boutique.

Hun creaties zijn elke dag zichtbaar voor de honderden bezoekers die door Namen trekken terwijl zij doorgaan met creëren. Er zijn hier geen verkopers: het zijn de ontwerpers die je verwelkomen en adviseren! Wat is er beter dan deze enthousiastelingen om met u te praten over vakmanschap, zowel van henzelf als van hun mede-ambachtslieden? In ruil voor hun tijd gaat niet alleen de volledige opbrengst van de verkoop naar de ontwerpers, maar genieten zij ook van een professionele ondersteuning (facturatie, beheer van de openingstijden, communicatie via de kanalen van de boutique …) en kunnen ze deelnemen aan gemeenschappelijke projecten zoals de markten die door de vzw worden georganiseerd.

We komen regelmatig samen om onze praktijken te bespreken en uit de ontmoetingen in de boutique zijn een aantal cocreaties voortgekomen. Sommigen zijn er zelfs in geslaagd om regelmatige, langdurige workshops buiten de boutique aan te bieden en zo hun inkomen te diversifiëren. De boutique heeft ook een workshopruimte om ambachtslieden aan te moedigen hun vaardigheden door te geven door middel van workshops voor het grote publiek. Onze status als vrouwelijke ondernemers heeft ons in staat gesteld om dingen anders te zien, door vraagtekens te zetten bij een economisch model dat maar weinig mensen in ons vakgebied past.

Vandaag de dag profiteren tussen de 25 en 35 ontwerpers van deze showcase in het centrum van Namen (Place Marché aux Légumes) en genereren ze extra inkomsten dankzij het project. Aanwezig zijn in de boutique des créateurs namurois betekent investeren in je zichtbaarheid, je netwerk uitbreiden en je vaardigheden delen. Het gaat erom dat we geloven dat we samen sterke waarden kunnen handhaven en een ander economisch model kunnen bouwen dat is aangepast aan onze realiteit!