Ga naar de inhoud

booming business story van Ritchie

Ritchie

Jan Verlinden

Jan Verlinden besloot na 22 jaar zijn baan en internationale carrière als marketeer op te geven. Hij woonde en werkte in zes verschillende landen en op drie verschillende continenten, maar vanaf eind 2017 ging hij terug naar zijn roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant. Hij herlanceerde er ‘Ritchie’, een natuurlijke, traditionele, Belgische limonade en cola op basis van een oud familierecept.


Ritchie is een traditionele Belgische limonade, ontstaan in de jaren ’50, verdwenen eind jaren ’70 en sinds 2017 succesvol op de markt

De Ritchie Story verhaalt de succesvolle herlancering van een oude Belgische frisdrank: een marketingverhaal dat bruist van lef in een competitieve markt.

Ritchie is een traditioneel Belgisch limonademerk op basis van een oud familierecept. De herlancering van Ritchie illustreert hoe je een merk kunt (her)lanceren in een uiterst competitieve markt. Om een frisdrankenmerk succesvol in de markt te zetten moeten soms moeilijke beslissingen genomen worden. Ik geloof in de kracht van een scherp gefocuste marketingmix om het merk helder te positioneren. Dankzij mijn netwerk ben ik erin geslaagd een klein merk bekend te maken via ‘product placement’ in succesvolle tv-programma’s, zoals The Masked Singer, Het Huis, Drag Race Belgique en De Mol.

Over mijn ervaringen heb ik ook een boek geschreven dat andere ondernemers kan inspireren. Hierbij een paar passages uit de inleiding:

Een bedrijf starten is een spannend avontuur, waarbij het raadzaam is om je vooraf zo goed en zo ruim mogelijk te informeren. Dat heb ik in elk geval gedaan voor ik aan mijn Ritchie limonade-avontuur begon. Omdat mijn verhaal intussen ruimer bekend is geraakt, kloppen start-ups nu regelmatig bij mij aan voor advies. Ik vind het altijd plezierig om anderen te kunnen helpen. Vandaar dit boek. Dit hoogst persoonlijke verhaal is de neerslag van mijnjarenlange marketingervaring in grote internationale bedrijven – met ruime marketingbudgetten en stevige merken – gecombineerd met mijn avontuur sinds 2016 als CLM – Chief Lemonade Maker – van mijn one-man start-up bedrijf(je). Hiermee wil ik Ritchie, de familiale traditionele artisanale limonade, een tweede jeugd schenken.

Met dit boek wil ik aantonen dat je eigen zaak ‘from scratch’ opbouwen een unieke, verrijkende en ingrijpende ervaring is. Ik heb in elk geval nog geen minuut spijt gehad, omdat ik de sprong waagde, ondanks de rollercoaster van ups-en-downs waarmee ik de afgelopen jaren te maken had. Daarnaast wil ik mijn ervaringen, tips en tricks, fouten en successen van de afgelopen vijfentwintig jaar met jou en veel andere starters delen. Tijdens gesprekken met een aantal ambitieus startende ondernemers heb ik vastgesteld, dat ze vaak onvoldoende over de basics hebben nagedacht, of dat ze geen notie hebben van eenaantal meedogenloze marketingwetten. Mijn adviezen zijn wellicht af en toe wat tegendraads, maar ik hoop in elk geval dat starters hiermee toch een duwtje in de rug krijgen en dat ik op die manier een (bescheiden) bijdrage aan hun succes kan leveren. Limonade maken en vermarkten is geen rocket science. Ik denk dat mijn ervaringen en aanbevelingen ook in veel andere sectoren bruikbaar kunnen zijn.

Meer info: https://www.lannoo.be/nl/de-ritchie-story