Ga naar de inhoud

booming business story van Hooba

hooba

Serge Devillers

HOOBA, een Belgisch bedrijf dat in 2020 werd opgericht, wil verplaatsingen van werknemers van private en publieke organisaties transformeren en files in steden verminderen door groener vervoer te promoten.

Concreet zetten we vloten van gedeelde elektrische fietsen en scooters op in bedrijven, voor gebruik door werknemers. Wij staan in voor het monteren, organiseren van het delen, onderhouden, schoonmaak en repareren van voertuigen.


HOOBA is erin geslaagd de eerste uitdagingen te overwinnen om een duurzame mobiliteitsoplossing te bieden die een positieve bijdrage levert aan het milieu.

HOOBA is het verhaal van Serge en Adrien, twee Brusselse broers met een passie voor fietsen, die dagelijks geconfronteerd worden met de kwestie – om niet te zeggen het probleem – van mobiliteit en verplaatsingen naar het werk. We werken in de mobiliteitssector en beseffen dat mobiliteit in Brussel synoniem is geworden met immobiliteit, waarbij de meeste verplaatsingen minder dan 10 kilometer bedragen en door mensen alleen in hun auto worden afgelegd. We realiseerden ons toen dat een overstap naar de fiets niet alleen mogelijk, maar ook noodzakelijk was.

Bevindingen en ontwikkeling:
Het HOOBA-project is ontstaan uit een aantal vaststellingen: in België moedigt de prevalentie van bedrijfswagens veel werknemers aan om de auto te verkiezen voor hun dagelijkse verplaatsingen. Bovendien kan niet iedereen zich een elektrische fiets en de uitrusting die nodig is om zich veilig te verplaatsen, veroorloven. Ondertussen ontbreekt het bedrijven vaak aan tijd en middelen om alternatieve mobiliteitsoplossingen te beheren, waaronder fietsonderhoud.
Omdat we deel van de oplossing wilden zijn in plaats van deel van het probleem, besloten weHOOBA op te richten met de ambitie om een complete mobiliteitsoplossing te bieden. HOOBA biedt een B2B-model voor privévloten van gedeelde elektrische fietsen en scooters, ontworpen om bedrijven en lokale overheden te helpen duurzamere vervoerswijzen te gebruiken.

Begin en uitdagingen:
HOOBA werd begin 2020 gelanceerd, net voor de covidcrisis, en moest een aantal uitdagingen overwinnen, waaronder het vinden van de eerste klanten. Maar dankzij succesvolle piloottests met coworkingorganisaties Hive 5 en Befimmo en de ondertekening van ons eerste openbare contract met de Haven van Brussel, begint ons bedrijf naam te maken.

Uitbreiding en succes:
Vandaag de dag is HOOBA aanwezig in verschillende sectoren, zoals bedrijven, kantoorgebouwen, openbare besturen, coliving en universiteitscampussen. Het bedrijf is ook geografisch uitgebreid, met een aanwezigheid in Vlaanderen (Antwerpen) en Wallonië (Louvain-la-Neuve en Luik). Met eigen kantoren en een atelier voor opslag, onderhoud en reparatie van voertuigen heeft HOOBA nu een team van zes mensen.
Het bedrijf wordt ondersteund door een aantal partners in de Belgische fietsindustrie. Het is door Brusselse Economie en Werkgelegenheid erkend voor zijn inzet voor de circulaire economie, heeft de labels BeCircular en Shift Your Mobility toegekend gekregen en heeft zich aangesloten bij de Green Deal Stadslogistiek.

Een positieve en inspirerende impact:
HOOBA speelt een sleutelrol in het promoten en ondersteunen van actieve mobiliteit binnen bedrijven en lokale overheden. In de eerste helft van 2024 kozen meer dan 1.300 gebruikers voor HOOBA-voertuigen die meer dan 40.000 km aflegden, wat overeenkomt met bijna 7 ton CO2. Het bedrijf legt vooral de nadruk op de kwaliteit van de service en de ondersteuning van de klant, met een tevredenheidspercentage van 99%.

Conclusie:
Ondanks een moeilijke start is HOOBA erin geslaagd zich op de markt te vestigen dankzij zijn unieke model, de veerkracht van zijn oprichters en hun wens om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu en het welzijn van de gebruikers. Door een innovatieve en duurzame oplossing te bieden, hoopt HOOBA andere bedrijven en projectleiders te inspireren om zinvolle initiatieven te ontplooien.