booming business story van Sensolus
Kristoff Van Rattinghe
Wat als we industriële assets, zoals containers, pallets en transportdozen volledig digitaliseren, zodat we ze beter kunnen inzetten, dagelijks kunnen opvolgen, delen, en zelfs verhuren aan anderen? De impact zou enorm zijn, aangezien enorm veel materiaal ongebruikt stilstaat! Tien jaar geleden zijn we gestart met deze visie, en vandaag de dag zijn Airbus, Atlas Copco, Volkswagen, Liebherr, Stellantis en DHL mee in ons verhaal. Onze impact? 300.000 geconnecteerde assets!
Innovatie als exportproduct
Vier founders startten Sensolus tien jaar geleden met een duidelijke visie: er zijn zoveel industriële assets, waaronder containers, pallets, transportdozen en materialen die vaak niet gebruikt worden, stil staan of zelfs verloren gaan. Stel dat we ze volledig digitaal maken, dan kunnen we ze altijd terugvinden, beter inzetten, optimaliseren en zelfs verhuren of uitlenen aan andere bedrijven. We kunnen gewoon veel meer doen met al die assets (ons motto is niet voor niets: do more with less), wat een enorme impact heeft op duurzaamheid. Onze missie is al die assets digitaliseren, onze visie is hiermee duurzaamheid bevorderen.
Onze echte start kwam met de Vlaamse subsidie die ons in staat stelde om onze R&D op te starten. Dit resulteerde in ons eerste product en octrooi. Dit was het begin naar onze eerste grote klant in 2016: Airbus. Als kleine Vlaamse startup werden we geselecteerd uit 30 partijen om de kritieke onderdelen wereldwijd te monitoren met onze Internet of Things-oplossing (IoT). De motivatie was duidelijk: ons product was het beste op de markt, en het kleine Vlaamse Sensolus-team (bestaande uit zes personen) zou erin slagen een visie rond duurzaamheid naar een innovatie te vertalen.
Als Vlaamse onderneming hadden we geen andere keuze dan internationaal te denken. In onze industrie, namelijktech en hardware, moet je buiten de grenzen denken en telkens weer je unieke positie vinden. Een cruciale stap in ons succes was de hardware, de sensor op de asset. De ontwikkeling van hardware neemt kost tijd en veel geld. In het Vlaamse investeerderslandschap was er destijds weinig appetijt voor hardware, maar met de doorzetting en de steun van Vlaamse serial ondernemers en het Vlaamse Venture Capital-fonds Capricorn Partners kregen we de middelen om de sprong naar volume hardwareproductie in Taiwan te wagen.
Sensolus kreeg letterlijk en figuurlijk vleugels toen verschillende internationale luchtvaartbedrijven onze technologie in hun processen integreerden. Na zes jaar van bouwen, reizen en zwoegen, met een team van 30 personen en met lokale teams in vier landen slaagden we erin een industrieel hardware product op een internationale markt te zetten en konden we 100.000 assets op onze software registreren.
En toen kwam COVID-19. Aangezien de globale onzekerheid gingen de meerderheid van onze luchtvaartklanten ging per direct op de rem. Zoals voor iedereen kregen wij te maken met remote working, net tijdens het upscalen. Toen viel onze markt stil en was er grote financiële onzekerheid. Toch slaagden we erin een Duits fonds te laten investeren, waardoor we onze R&D konden opdrijven en de expansie naar de VS opstarten.
Toen kwam de enorme supply chain complexiteit (denk maar aan de crisis aan het Suezkanaal). Maar tegelijkertijd slaagden erin om een strategische samenwerking met het Duits-Japanse industriële concern Alps Alpine op te zetten. Samen produceren we nu wereldwijd onze sensoren, waarbij zij ons ontzorgen op het gebied van productie en logistiek (wat veel middelen vraagt), terwijl wij onze focus leggen op waardecreatie door ons softwareplatform.
In 2024 beheren we 300.000 assets voor meer dan 200 industriële klanten. We opereren in Europa en de Verenigde Staten samen met meer dan 50 resellers. Vandaag zijn we een divers team van 50 personen, met 14 nationaliteiten. 90% van onze omzet komt uit export. We hebben ons doel gesteld om in de komende jaren 1 miljoen assets te beheren. Stap per stap digitaliseren we meer assets met een duurzame impact.
Stem op deze booming business!
Deel dit verhaal met uw familie of vrienden.