booming business story van Osier Joséphine
Angelika Zapszalka
Osier Joséphine is een assortiment rieten manden die met de hand zijn geweven door Europese ambachtslieden. Van winkelmandjes tot manden voor stookhout, oogstmanden, picknickmanden, wasmanden, manden voor huisdieren en nog veel meer: we bieden alle rieten manden voor dagelijks gebruik. Osier Joséphine staat voor eenvoud en duurzaamheid. Mijn missie als ondernemer: de hoeveelheid plastic in ons leven verminderen en tegelijkertijd Europese kennis en knowhow ondersteunen.
Vervang zoveel mogelijk plastic verpakkingen door milieuvriendelijke exemplaren
Osier Joséphine is een assortiment natuurlijke rieten manden die met de hand zijn geweven door Europese ambachtslieden. Praktisch en aantrekkelijk. Je vindt mijn manden in mijn magazijn-showroom in Soignies, op mijn online shop, op ambachtelijke markten en vooral via meer dan 65 partners in België, Noord-Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg.
Als journaliste gespecialiseerd in het milieu besloot ik mijn carrière een andere wending te geven toen mijn zoon werd geboren. Werk en gezin combineren werd lastig. Ik wilde een meer voorspelbaar werkschema, beter aangepast aan mijn nieuwe gezinscontext. Het was een risicovolle gok, maar ik maakte de juiste keuze om voor rieten manden te kiezen. Een product in huis waarop ik al sinds mijn kindertijd dol ben, een product dat naar mijn mening veel meer gebruikt zou moeten worden. Een nuttig voorwerp dat met de hand is gemaakt (met de kracht van de pols en niet door energieverslindende machines) van natuurlijke en hernieuwbare materialen (wilg, dat heel gemakkelijk groeit in onze streken). Deze manden zijn zo sterk en duurzaam dat ze vaak van generatie op generatie worden doorgegeven. En bovenal biologische creaties die op natuurlijke wijze worden afgebroken zonder plastic resten of ander niet-afbreekbaar afval achter te laten.
Voor mij verdient dit voorwerp met zijn immense kwaliteiten het om opnieuw gewaardeerd te worden. Ik bewonder de traditionele vaardigheden van het weven. En ik omringde mij met getalenteerde ambachtslieden die de kunst van het weven al generaties lang cultiveren: ambachtslieden uit Oost-Europa: de regio waar ik zelf mijn roots heb.
Gedeelde zichtbaarheid
Hoe maak je het bestaan van een klein bedrijf bekend als je vanuit het niets begint en weinig middelen hebt? Communiceren over je product is goed. Maar het is nog beter om een directe visuele en zintuiglijke ervaring te bieden! Ik ging al snel op zoek naar partners. Maar niet zomaar partners! Kleine, lokale winkeliers die zich inzetten voor verantwoorde consumptie en dezelfde waarden delen. In enkele maanden tijd slaagde ik erin om mij te omringen met meer dan 75 partners: hoevewinkels, biologische en verpakkingsvrije kruidenierszaken, zero waste-winkels waar de manden onmiddellijk hun nut bewijzen. In amper een paar maanden tijd verloor ik helaas een tiental partners, die hun deuren moesten sluiten omdat er te weinig bezoekers waren. Een betreurenswaardig verlies, niet zozeer voor mij, wel voor de gemeenschap en de economie als geheel. Het is een realiteit waar ik bij elke gelegenheid op wijs.
Kleine stappen maken een groot verschil
Na tweeënhalf jaar ben ik trots op wat ik tot nu toe heb bereikt. Mijn bedrijf groeit, de recensies over mijn producten zijn erg positief en, toeval of niet: de rieten manden zijn steeds vaker zichtbaar in het straatbeeld. “Osez osez Joséphine” of “Waag je kans, Joséphine”, zong Bashung. “Waag je kans met wilg en eenvoud”, maakte ik daar zelf van. Hoe minder plastic tassen er in onze steden circuleren, hoe beter het landschap bewaard blijft dat we aan onze kinderen nalaten.
Stem op deze booming business!
Deel dit verhaal met uw familie of vrienden.